Böcker, bokrea och läsa världen

Jag älskar böcker. Alla som känner mig vet om det. Jag älskar böcker och jag älskar att läsa. Men jag har inte skrivit så mycket om böcker här den senaste tiden. Jag vet inte riktigt varför. Blev på nyårsafton rekommenderad denna fantastiska hemsida om författare och böcker från bokstavlig talat hela världen, den är väldigt häftig och ambitiös. För det blir så väldigt inskränkt om man bara läser böcker från Sverige, Storbritannien, Frankrike och USA, om och om igen. Att läsa handlar ju om att resa runt i världen, och få förståelse för hur olika människor tänker och fungerar. Eftersom jag för lista över alla böcker jag läst de senaste ca 10 åren kunde jag gå igenom och se från hur många länder jag läst, och det blev runt 25-28. Så inte jätte dåligt. Men inte en enda Afrikansk författare, och endast från Japan i hela Asien (men fock fyra olika, bland annat Mishima och Ibuse). Det är pinsamt dåligt.

I februari har jag läst mest skollitteratur – Fursten, Det kommunistiska manifestet, (faktiskt hela) Heywoods Political Ideologies, men också Lena Dunhams Not that kind of a girl. Den var rolig och så, men inte direkt revolutionerande, eller den bäst skriva boken. Den var kul, och jag gillar henne.

Just nu läser jag en bok som heter Den hemliga porten och är skriven av den jugoslaviska författaren Miroslav Acimovic, men det märkliga är att jag inte kan hitta något om boken när jag googlar. Ingenting om författaren, inga recensioner. Men jag gillar den.

Sen har jag också funderat över bokrean som nu är i full gång, men saken är den att jag inte är exalterad. Jag älskade den när jag var 15, 16, 17 etc, men det senaste åren har det mest känt bläh. Det är typ samma klassiker varje år, deckarna intresserar mig inte, inte heller kokböcker, och fackböckerna är nästan exakt samma varje år. Förra året köpte jag en bok – på Konsum, om fåglar, med en skiva med, med de olika fåglars sång. Vid det här laget har jag de böckerna som intresserar mig, och jag vet vilka jag tycker är tråkiga. Och alla stora bokkedjor har samma utbud. Det är lite som att kolla på typ HM:s mellandagsrea. Jag ska åka till Hedengrens och kolla dock, de brukar ju ha ett litet annan utbud (tack och lov). Har en massa författarnamn i huvudet från världsläsningslistan. Håll tummarna!

Kommentera

