Journalistikutbildning och kaos.

När någon frågar mig om journalistikutbildningen på Södertörn, hur den är och om jag rekommenderar den brukar jag säga att vi lära oss så mycket, men den kräver att man är flexibel. Och tyvärr inte på det där moderna, roliga sättet. Det är snarare som om ingen på journalistikinriktningen vet hur man strukturerar upp någonting alls. Kuratorn sa att hon hade hört att det är lite som ett socialt experiment. Och tyvärr stämmer det.

Jag tror jag har skrivit om det förut här, saker saker och ting inte stämmer.Schemat och kurs PM som inte går ihop. Inlämningsdatum som inte stämmer. Otillräcklig information. Komiskt vag information. Sen hade vi ju den där delkursen på A-kursen som var ett totalt kaos av olika inlämningar. Idag kan en till sak läggas till listan av dålig information. Jag går just nu delkursen Journalistiken metoder, och vi fick veta att den skulle examineras genom ett kurspaper (även kallat hemtenta) för den kvalitativa delen och en salstenta för den kvantitativa delen. För en vecka sen mejlade jag läraren för det fanns ingen inlämningsdatum för hemtentan och andra frågor (schemat och kurs PN:et gick inte ihop, etc). Men jag har inte fått något svar och haft fullt upp och glömt bort det. Igår kväll, sen, såg jag av misstag att uppgiften lagts upp på kurswebben och att den ska vara inte nu på måndag.

Jag har varit arg, frustrerad och irriterad över det hela dagen. För idag hade vi en föreläsning, på fredag har vi en föreläsning och redan nästa vecka har vi salstentan i det kvantitativa. Samt att vi måste börja med PM:et om vår C-uppsats som ska vara inne veckan därpå. Så jag skrev ett mejl där jag tog upp alla problemen och också sa att det blir svårt för mig med stressen på grund av funktionsnedsättning. Och en fråga om uppgiften (för den var otydligt – så klart). Fick sen ett svar som sa att jag kan få längre tid på mig och han besvarade fråga. Suck – men inte kritiken. Ingen verka veta hur man ska kunna ta kritik. Det känns som ett skämt ibland. Aja. Jag har valt metod och (kanske) artiklar att analysera. Det måste helt enkelt gå.

Kommentera

