Teori.

Lyssnar på Våroffer och läser teori till min uppsats – filosofen Emmanuel Levinas. Jag har haft problem att kunna sammanfatta och sammanväva de delar av hans teori jag vill använda mig av (ansvarsmoralsdelen) och känner mig ibland lite korkad när jag inte fattar vad olika författare menar när de skriver om hans idéer. Det hjälper en smula när jag på baksidan av en introduktion till hans texter ser denna mening: ”…widely recognized as one of the most important yet difficult philsophers of the twentieth century.” Tack. Det är skönt att bli bekräftad. Jag har också oroat mig för att missuppfatta någonting och på så vis använda hans teori fel, men – så står det hur Jaques Derrida i hans bok om Levinas (Violence et métaphysique) menar att just Levinas missuppfattar både Hegel och Heidegger, trots att han studerat dem så länge. Helt enkelt, det är okej att missuppfatta (kanske till och med så länge man gör det intressant?)

Onsdag 29 mars 

Mars har inte varit den bästa månaden, men som tur är närmar den sig sitt slut. Och med det har c-uppsats skrivandet tagit fart. Gällande mitt mående har jag begärt en tid hos min vårdcentral, och jag är just nu uppsatt på en väntelista (!) för de har för få läkare. Det är helt sjukt. Det har tidigare tagit tre månader från att man bokar tiden tills man får den, och man ska inte behöva vänta så länge. Hur fungerar det egentligen om man behöver regelbundna besök? Det blir ju 4 per år.

Jag hade den första handledningen idag, och har också haft huvudvärk i ett dygn nu. Det är rätt tröttsamt. Men handledningen gick bra! Och det är kul när till och med ens lärare och handledare tycks exalterade över ämnet man valt!

Kommentera

